На кожне перевірене підприємство припадає у середньому чотири порушення норм трудового законодавства. Про це свідчать останні підсумки роботи державних інспекторів праці. Так, було перевірено близько 27 тисяч підприємств, під час дослідження яких виявлено майже 113 тисяч порушень.
Найбільш розповсюджені були випадки недотримання строків реєстрації трудового договору, правил ведення трудових книжок, неознайомлення працівників з наказом про прийом на роботу та з умовами праці. Також роботодавці вдавалися до укладання з працівниками договорів підряду або договорів про надання послуг, які мають ознаки трудового договору.
і 3 метою підвищення рівня захисту трудових прав працюючого населення та посилення відповідальності роботодавців-порушників трудового законодавства, розроблено пакет законопроектів щодо реформування ринку праці та легалізації трудових відносин. Перш за все, йдеться про механізми забезпечення умов, за яких роботодавцю буде економічно невигідно порушувати права робітників. У той ‘же час нова редакціяі Трудового Кодексу передбачає інтенсифікацію та підвищення ефективності державного нагляду і контролю дотримання роботодавцями вимог трудового законодавства. Зокрема, законопроект містить порядок проведЬгіня перевірок посадовими особами Держпраці.
Зазначені зміни внесено у відповідності до вимог Конвенцій Міжнародної організації праці № 81 «Про інспекцію праці в промисловості й торгівлі» та № 129 «Про інспекцію праці в сільському господарстві». Дані документи міжнародного значення ратифіковані Україною у 2004 році. Крім того, враховані положення Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
У той же час триває робота над законопроектами щодо легалізації відносин у сфері праці. Ключові документи містять норми, які будуть спонукати та стимулювати роботодавців виплачувати заробітну плату офіційне» та у повній мірі, та не застосовувати «тіньові» схеми використання найманої робочої сили. Це стане запорукою отримання робітниками всіх соціальних гарантій та виплат.
Прийняття вищезазначених законопроектів — це комплексний підхід до вирішення питання реформування відносин у сфері праці. Дане рішення посилить соціальний захист працівників та сприятиме удосконаленню системи державного нагляду у сфері праці, легалізації виплати заробітної п^ати, детінізації доходів. Запропоновані зміни у чинне законодавство дозволять захистити конституційне право громадян на своєчасне одержання винагороди за працю, забезпечить ефективність у боротьбі із заробітною платою «у конверті» та нелегальною зайнятістю.