Основні реформи Державної виконавчої служби
Одним з найперших кроків на шляху оптимізації структури органів юстиції стала ліквідація Державної виконавчої служби і підпорядкування структури ДВС безпосередньо Міністерству юстиції України. Реформа державної виконавчої служби представляє собою якісне оновлення і вдосконалення системи органів державної виконавчої служби. Позитивною рисою реформи є практична спрямованість, яка проявляється в розумінні правової реформи як шляху до створення правової держави.
Відповідно до розпочатої реформи, на Міністерство юстиції України покладено завдання і функції з реалізації державної політики у сфері організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб). Керівник управління юстиції отримав двох нових заступників, які відповідатимуть за напрями реєстраційної та виконавчої служб.
Наразі в Україні планується вирішення проблеми удосконалення механізму примусового виконання судових рішень на засадах конкуренції державних і приватних виконавців з делегуванням останнім публічно-правової функції примусового виконання судових рішень.
На наш погляд, конкурентна діяльність названих сторін об’єктивно збільшить ефективність примусового виконання судових рішень майнового характеру, а бюджетне фінансування тільки державних виконавців сприятиме забезпеченню державних інтересів. Інститут приватних виконавців надасть можливість зберегти кошти платників податків, оскільки всі витрати, пов’язані зі стягненням, буде нести особа, з вини якої порушено виконавче провадження.
Глобальним завданням Міністерства юстиції України залишається вирішення питання щодо керування та координації роботи державних і приватних виконавців; розподілу між ними судових рішень на примусове виконання; підвищення іміджу державного виконавця як державного службовця; створення сталого і дієвого механізму державного і громадського контролю за діяльністю як державних, так і приватних виконавців, у тому числі сучасними технічними засобами.
Під час роботи над проектом закону було враховано досвід багатьох країн, зокрема тих, які вже здійснили таку реформу, а саме: Франції, Німеччини, Польщі, Естонії, Латвії, Литви, Грузії та Казахстану.
Законопроектом пропонується встановити доволі високі кваліфікаційні вимоги, до осіб, які збираються здійснювати такий вид діяльності. Запроваджується жорсткий та багатосторонній контроль за діяльністю приватних виконавців. Передбачено, що до повноважень приватних виконавців не буде віднесено виконання рішень, які містять значні соціальні ризики та стягнення на користь чи з держави в особі їхніх органів чи підприємств. Також гарантії захисту боржників від свавілля виконавця, як це присутнє в діяльності колекторських фірм.
Тому запровадження змін, передбачених законопроектом, підвищить рівень судового захисту прав осіб, зростання рівня довіри громадян як до судової системи, так і до державної влади загалом.
Павлоградське міськрайонне
управління юстиції