УСТАНОВЧИЙ СЕМІНАР ПРОЕКТУ ДТЕК «ЕНЕРГОЕФЕКТИВНІ ШКОЛИ» ОТРИМАВ НАЙВИЩУ ОЦІНКУ ВІД ПЕДАГОГІВ ДНІПРОПЕТРОВЩИНИ, ЯКІ ВЗЯЛИ В НЬОМУ УЧАСТЬ
Сформувати звички енергоощадної поведінки та зменшити споживання енергоресурсів у школі та в сім’ях учнів і педагогів ─ таких результатів очікують від втілення Проекту «Енергоефективні школи». Він впроваджується в рамках Програми соціального партнерства компанії ДТЕК. Виконавцем проекту є Всеукраїнська благодійна організація «Інститут місцевого розвитку». Для педагогів-представників шкіл-учасниць проекту 24-25 вересня у Дніпропетровську провели установчий семінар.
Впровадження проекту «Енергоефективні школи» на Дніпропетровщині, як і у решті регіонів України, почалося із установчого семінару для педагогів пілотних ЗНЗ. Відкрила його заступник Дніпропетровського міського голови Олена Лозенко. Вона зазначила: «Проекти з підвищення енергоефективності навчальних закладів поширені у Європі та у США. Ми ж лише на початку шляху. Поки ціни на енергоносії були низькими, нам не доводились думати про економію, тепер, коли тарифи зростають, українці мають змінювати світогляд та звички споживання на енергоощадні, щоб економити свої кошти та мати можливість вчасно сплачувати за використані тепло, електрику, воду тощо. Ми вдячні компанії ДТЕК, яка підтримує Проект фінансово, та Інституту місцевого розвитку, який втілюватиме його в життя у співпраці із нашими педагогами та учнями. Підвищення енергоефективності є дуже актуальним завданням сьогодення, тому наші школи не можуть не взяти участь у впровадженні Проекту».
«Сформувати новий енергоощадний світогляд у дорослих важко, а от діти – це вдячна аудиторія. І тут дуже багато залежить від педагогів. Головне, щоб вчителі хотіли і могли вкладати в них нові знання, бо саме у вірі та здатності вчителів надихати – успіх впровадження ідей серед учнів», – підкреслила у своєму виступі, вітаючи учасників семінару, менеджер департаменту зі сталого розвитку ДТЕК Юлія Заярна.
Два дні експерти Інституту місцевого розвитку ділилися досвідом із учителями, що долучаються до проекту. Педагоги отримали повний комплект напрацювань, що можна використовувати під час проведення занять навчально-виховного процесу з питань енергозбереження, інтегрованих уроків та інших заходів Проекту. Наприкінці установчого семінару усі вчителі заповнили анкети, в яких високо оцінили актуальність проблематики семінару, доступність викладання та корисність отриманої інформації для застосування на практиці.
«Дякуємо вам. Все на вищому рівні. Матеріал дуже цікавий, доступний для мене і, я вважаю, що для учнів — також. На мою думку, надана інформація та матеріали — це фундамент нашого проекту».
«Емоційне викладання матеріалів допомогло зрозуміти фізичні терміни мені, філологу». «Отриману інформацію будемо застосовувати як під час участі в проекті, так і у повсякденному житті».
Це вже другий етап проекту «Енергоефективні школи». Він триватиме від вересня 2013 року до травня 2014 року. У ньому беруть участь 55 загальноосвітніх навчальних закладів: 11 – в Києві, 11 – у Дніпропетровську, ще 33 школи – в містах присутності компанії ДТЕК – у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій, Запорізькій, Івано-Франківській, Луганській та Львівській областях. Раніше, у січні-травні 2013 року, в 11 школах Києва вже був успішно реалізований перший етап проекту.
«Результати першого етапу дуже красномовні. Так, за півтора місяця 11 шкіл міста Києва, що брали участь у проекті «Енергоефективні школи» зекономили понад 23 тисяч гривень. Цифра, наче, невелика, але, якщо помножити середню суму зекономленого на кількість українських шкіл (а їх – близько 20 тисяч), сума загальних заощаджень стає приголомшливою – майже 43 мільйони гривень», – зазначив виконавчий директор ВБО «Інститут місцевого розвитку» доцент, к.е.н. Руслан Тормосов.
У Дніпропетровській області участь у проекті бере 21 школа. Зокрема, це:
— у м. Дніпропетровську:
СЗШ № 11, спеціалізована школа № 13, НВО № 28, СЗШ № 29, СЗШ № 83, НВК № 111 «Спеціалізована природничо-математична школа – дошкільний навчальний заклад», СЗШ № 112; спеціалізована школа № 115; СЗШ № 120; Спеціалізована СЗШ № 141; Спеціалізована СЗШ № 142.
— у Дніпропетровській області:
м. Зеленодольськ: Районний ліцей-інтернат; м.Павлоград: Павлоградський міський ліцей, ЗОШ №4; Павлоградський р-н: ЗОШ с. Вербки, ЗОШ с.Богданівка, м.Першотравенськ: ЗОШ №1, ЗОШ №2, смт.Петропавлівка: ЗОШ №2 з професійним навчанням, Петропавлівський р-н: ЗОШ с.Брагинівка; м.Тернівка: СЗОШ №7, СЗОШ №4 з класами вечірньої очної форми навчання;
Долучилася до другого етапу проекту і дві школи у Запорізький області:
м. Енергодар: НВК № 1, ЗОШ № 2;
Головна мета проекту – виховати свідомого та відповідального споживача енергоресурсів. Він має розуміти соціальну, економічну та екологічну важливість теплоенергетики, проблеми теплопостачальних підприємств та підтримувати їх своїми компетентними діями. Зокрема зберігає і раціонально використовує енергетичні ресурси, своєчасно сплачує за отримані послуги, провадить інформаційно-просвітницьку роботу серед батьків і родичів, сусідів та друзів.
За кошти компанії ДТЕК пілотні ЗНЗ отримають навчально-методичне та приладне забезпечення Проекту. Навчально-методичний комплект у складі робочої програми курсу, посібника для учнів 6-8 класів «Про теплопостачання та теплозбереження для майбутнього споживача» та посібника для вчителя однойменної назви, який у 2010 році отримав гриф Міністерства освіти і науки України «схвалено для використання у загальноосвітніх навчальних закладах», розроблено Всеукраїнською благодійною організацією «Інститут місцевого розвитку» в рамках Проекту USAID «Реформа міського теплозабезпечення в Україні».
В результаті участі у Проекті діти мають зрозуміти, що тепло не лише забезпечує комфорт проживання, але є цінним ресурсом, товаром. Учням необхідно роз’яснити, що для збереження клімату та життя на Землі, теплові ресурси потрібно заощаджувати адже вони – не безмежні. Цільові установки курсу формують енергоефективне мислення школярів, вчать їх оцінювати ситуації на всіх рівнях, від технічного і економічного до побутового та світоглядного.
Навчально-методичний комплект Проекту розроблений Всеукраїнською благодійною організацією «Інститут місцевого розвитку». Він включає в себе програму факультативного курсу «Основи теплопостачання та теплозбереження», посібник для вчителя «Про теплопостачання та теплозбереження для майбутнього споживача» до факультативного курсу «Основи теплопостачання та теплозбереження», посібник для учнів 6-8 класів «Про теплопостачання та теплозбереження для майбутнього споживача».
«Методологічно освітня програма побудована за принципом «програма дій». Вивчаючи проблеми теплопостачання та теплозбереження, що розглядаються під час занять, учні поступово приходять до думки щодо необхідності практичних дій із енергозбереження як у школі, так і в своїх оселях», – сказала автор навчально-методичного комплекту, старший консультант Інституту місцевого розвитку, доцент, к.т.н. Кадрія Сафіуліна.
Як ми повідомляли раніше, в січні-травні 2013 року перший етап Проекту «Енергоефективні школи», який впроваджується Інститутом місцевого розвитку в рамках Програми соціального партнерства компанії ДТЕК, був реалізований в 11-ти загальноосвітніх закладах Києва. За результатами проекту лідерами-переможцями стали п’ять шкіл. На реалізацію своїх проектів теплозбереження вони отримали від компанії ДТЕК «золоті» сертифікати на суму 180 тис. грн. Дві школи, що посіли 6 та 7 місця, отримали «срібні» сертифікати на суму 20 тис. грн кожен. Решта шкіл отримали «бронзові» сертифікати на суму 15 тис. грн кожен.
Під час установчого семінару у Дніпропетровську консультанти Інституту місцевого розвитку зазначили, що в ЗНЗ-переможцях Проекту «Енергоефективні школи», по його завершенню сертифіковані спеціалісти проведуть енергоаудит. За його результатами розроблятимуться енергоефективні проекти, які можна буде реалізувати у майбутньому. Компанія ДТЕК надаватиме фінансову підтримку на впровадження кращих із них. До того ж, наявність такого серйозного документу дасть можливість кожному з навчальних закладів брати участь у інших міжнародних програмах і змагатися за отримання грантів для підвищення енергоефективності своїх будівель.
Установчі семінари проекту ДТЕК «Енергоефективні школи», окрім м. Дніпропетровська (24-25 вересня), відбулися й у м. Києві (18-19 вересня) та у м. Донецьку (26-27 вересня).