Є багато інформації щодо ризиків діяльності програми субсидіювання. Тому вважаємо за необхідне розвіяти неправдивість деяких міфів.
Перший міф:
всю суму отриманих субсидій доведеться повернути в майбутньому. А також те, що начебто оформлення субсидій в майбутньому може перешкодити продажу квартири або будинку та оформленню у спадок.
Насправді: такі чутки поширюються уже 20 років із самого початку запровадження системи субсидій. Проте жоден із авторів цього міфу щодо субсидій не може навести прикладу, коли б субсидія перешкодила оформити спадок, або довелося повертати кошти отриманої державної допомоги при продажу квартири, або факти, коли субсидія перешкоджала б її продажу. Нормативно-правовим актом чітко встановлено, що субсидія є безповоротною державною допомогою, її отримання не пов’язане й не тягне за собою зміни форм власності житла.
Другий міф:
використовувати газ, воду та інші комунальні послуги потрібно в повному обсязі, інакше, мовляв, субсидію перестануть надавати.
Насправді: випалювати газ до рівня призначених субсидій не лише безглуздо, але й не вигідно. У результаті економії сім’я має можливість платити менше в подальші місяці. Згідно з діючим порядком субсидія призначається в межах соціальних нормативів використання житлово-комунальних послуг і її розмір не залежить від фактичного споживання.
Міф третій:
клопотів з оформленням субсидій багато, а в реальності вона може скласти мізерну суму, а декому, мовляв, і зовсім відмовлять, незважаючи на низькі доходи.
Правда: звернення за призначенням субсидій стало дуже простим: необхідно заповнити й подати або надіслати поштою до місцевого управління соціального захисту населення лише два документи: заяву і декларацію про прибутки й витрати. Іншу необхідну інформацію спеціалісти управління збиратимуть самі.
Розмір субсидії залежить від доходів членів сім’ї конкретного домогосподарства і вартості житлово-комунальних послуг, які надаються.
Міф четвертий:
субсидії не надаються безробітним працездатним громадянам, або сім’ям, до складу котрих входять такі особи.
Насправді: протягом останнього часу до Положення про порядок надання субсидій внесено ряд змін, що дозволили отримати субсидії багатьом з тих, кому раніше в них відмовляли. З травня 2015 року знято обмеження для призначення субсидій непрацюючим громадянам.
Тим особам, які перебувають на обліку у центрі зайнятості та мають виплати з безробіття, враховується в дохід сім’ї саме ця сума; якщо виплат з безробіття немає — дохід враховується на рівні одного прожиткового мінімуму для працездатної особи. Тим особам, які не працюють і не перебувають на обліку у центрі зайнятості, при оформленні субсидії на житлово-комунальні послуги, до сукупного доходу сім’ї буде враховуватися сума, яка дорівнює 2-м прожитковим мінімумам для працездатної особи (за 2015 рік ця сума складає 30512 грн.).
Міф п’ятий:
субсидії не призначаються при наявності боргів за житлово-комунальні послуги.
Насправді: з 2011 року наявність заборгованості зі сплати житлово-комунальних послуг не може бути підставою для відмови в отриманні субсидії. Водночас, варто пам’ятати, що отримувач субсидії повинен щомісячно платити свою обов’язкову частину плати за комунальні платежі. За даними житлово-комунальних підприємств, у разі несплати обов’язкової частини платежу надання субсидії припиняється. Після подання інформації про оплату за комунальні послуги, заявник набуває права на отримання субсидії на новий термін.
Міф шостий:
через помилки при заповненні декларації (особливо часто помиляються люди похилого віку) доведеться повертати субсидію.
Правда: форма декларації про доходи й витрати проста, заповнити її не важко. Допомогу при заповненні документів на субсидію можуть надати фахівці управління соціального захисту населення. Жодних штрафів за помилки в декларації не буде (тільки тоді, коли громадяни свідомо приховують частину важливої інформації).
Міф сьомий:
громадяни можуть втратити субсидію, якщо купують валюту.
Правда: субсидія не призначається лише тоді, коли хтось із членів домогосподарств протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії здійснив одноразове придбання товарів, робіт і послуг на суму, що перевищує 50 тисяч гривень. Купівля валюти не входить до переліку тих випадків, що відміняє право на субсидію.
Міф восьмий:
Мінфін через банки почав перевірку прибутків отримувачів субсидій. Субсидії позбавлять ті сім’ї, котрі мають депозити більше 50 тисяч гривень, або інші приховані прибутки.
Насправді: у даний час депозити та їх відсотки не враховуються як прибутки і не входять до переліку критеріїв, згідно з якими може бути відмовлено в призначенні житлової субсидії.
Міф дев’ятий:
субсидія не призначається батькам – пенсіонерам, у житлі котрих зареєстровані повнолітні діти, котрі мешкають в іншому місці зі своїми сім’ями.
Насправді: за рішенням комісії субсидія може бути призначена без урахування окремих членів домогосподарства, які зареєстровані, але не проживають у помешканні. Рішення комісії приймається з урахуванням наявності документу, що підтверджує тимчасову відсутність зареєстрованих осіб. Таким документом може бути довідка, що підтверджує місце перебування особи в іншій адміністративно – територіальній одиниці у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання.
Міф десятий:
Своєчасному отриманню субсидії перешкоджає перейменування вулиць в зв’язку з проведенням декомунізації.
Насправді: Перейменування вулиць ніяким чином не може вплинути на призначення та отримання субсидії. Цей процес протікає без додаткових зверненнь громадян. Субсидії перераховуються житлово-комунальним підприємствам на особові рахунки заявника.
Управління соціального
захисту населення