Аналіз регуляторного впливу проекту рішення сесії Павлоградської міської ради “Про затвердження Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Павлоградської міської ради” підготовлено відповідно до вимог Закону України “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності”, Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 р. №308.
Регуляторний орган – Павлоградська міська рада
Розробник – Відділ земельно-ринкових відносин Павлоградської міської ради.
У процесі підготування аналізу регуляторного впливу було здійснено наступне:
1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання.
Податковим кодексом України, законом України «Про оренду землі» визначено, що річна орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній та комунальній власності, надходить до відповідних бюджетів, розподіляється і використовується відповідно до закону. Відповідно до статті 288 Податкового кодексу України розмір річної орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:
— для земель сільськогосподарського призначення – розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України;
— для інших категорій земель – трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.
Крім того, статтею 288 Податкового кодексу України передбачено, що річна орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній або комунальній власності, не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки. Розмір орендної плати може бути більшим граничного розміру орендної плати, у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.
З метою ефективного використання земельних ділянок Павлоградської міської ради, які знаходяться у комунальній власності, отримання додаткових надходжень до бюджету від оренди землі, забезпечити в повному обсязі дієвий контроль за ефективним використанням земель ради, вчасним надходженням орендної плати, приведення у відповідність із нормами Закону України «Про оренду землі» та «Податкового кодексу України» пропонується затвердити рішення “Про затвердження Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Павлоградської міської ради”. Ним планується розв’язати виниклу проблему шляхом введення вдосконаленого і прозорого механізму розрахунку орендної плати залежно від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як передбачено чинним законодавством. Метою даного регулювання є вдосконалення земельних відносин у сфері оренди землі на основі встановлення економічно обґрунтованих, єдиних ставок орендної плати, диференціації ставок в залежності від функціонального призначення земельної ділянки, приведення діючих договорів оренди землі у відповідність до вимог чинного законодавства.
2. Ціль регулювання.
Ухвалення зазначеного регуляторного акту переслідує декілька цілей:
— задоволення інтересів територіальної громади за допомогою найбільш ефективного землекористування;
— збільшення доходів місцевого бюджету за рахунок підвищення орендної плати за землю;
— збільшення повного обліку земель, їх власників і користувачів, раціонального та ефективного використання земельних ділянок;
— можливість вирішення питання в рамках правового поля.
Для досягнення цілей необхідна реалізація таких першочергових завдань:
— удосконалення місцевих нормативних актів з регулювання земельних відносин;
— впровадження диференційованих підходів до розрахунку орендної плати;
— розробка системи моніторингу ефективності використання земельних ресурсів міста в розрізі видів використання.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення зазначених цілей,
Альтернативним способом є:
— неприйняття даного регуляторного акта (відмова від регулювання).
регулювання вищезазначеної проблеми на державному рівні.
— прийняття міською радою рішення “Про затвердження “Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Павлоградської міської ради”.
Оцінюючи визначені альтернативи слід зазначити, що перша альтернатива не є прийнятною, оскільки вона веде до порушень норм діючого законодавства, вирішення проблеми за допомогою другої альтернативи в теперішній час не можливо, оскільки існуюче законодавство не регламентує детальний механізм визначення орендних ставок на земельні ділянки.
Прийняття третьої альтернативи дасть можливість вирішити визначені проблеми в найбільш короткий термін, з найменшими витратами.
Тому вона є прийнятною.
4. Механізми та заходи, які пропонуються для розв’язання проблеми.
Вирішити проблему пропонується шляхом прийняття нового Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Павлоградської міської ради.
Реалізація запропонованого регулювання здійснюється шляхом впровадження наступних заходів:
1. Прийняття місцевого нормативного документу, який би в рамках чинного законодавства надав можливість спростити, удосконалити і зробити прозорим порядок та механізм надання земельних ділянок в оренду;
2. Забезпечення раціонального, ефективного використання земельного фонду міста, методів його оцінки і розрахунків ставок за його використання;
3. Невідкладне оприлюднення нового регулювання в засобах масової інформації з метою громадського обговорення проекту регуляторного акту, та надання зауважень та пропозицій від громадськості.
4. Забезпечення прозорості і вільного доступу до інформації щодо визначення розміру орендної плати за земельні ділянки.
5. Ступінь ефективності даного регуляторного акта буде оцінюватися за результатами аналізу розміру надходжень сум плати за землю до бюджету.
5. Можливість досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта.
Прийняття цього регуляторного акту надасть можливість та призведе до вдосконалення Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Павлоградської міської ради, сприятиме залученню додаткових коштів до місцевого бюджету та забезпечення ефективного використання землі.
Даний акт надає наступні можливості для досягнення цілей:
— розрахунок орендної плати проводиться за процентними ставками нормативно-грошової оцінки земельних ділянок у відповідності до Податкового кодексу України;
— запроваджується диференціація орендних ставок за цільовим та функціональним використанням землі;
— простота виконання вимог, встановлених даним актом;
— чітке врегулювання прав і обов’язків, на які розповсюджується зазначений акт.
6.Обгрунтування строку дії акта
Строк дії запропонованого регуляторного акту необмежений. При внесенні змін до чинного законодавства, які можуть, впливати на дію регуляторного акту, до нього будуть вноситись відповідні корективи.
7. Визначення показників результативності регуляторного акту.
З метою відстеження результативності цього регуляторного акту визначено наступні показники результативності:
надходження до міського бюджету коштів від орендної плати за земельні ділянки.
кількість укладених договорів оренди та додаткових угод до договорів оренди земельних ділянок.
Соціологічне опитування та анкетування не передбачається.
8. Визначення очікуваних результатів часу.
Суб’єкти підприємницької діяльності | Місцева влада | Населення | |
Вигоди | Орендна плати за землю буде приведена до відповідності згідно з нормами чинного законодавства. | Збільшення надходження до бюджету від орендної плати за землю.
Більш ефективне використання земель міста. |
Прозорість дій влади
|
Витрати | Збільшення розміру орендної плати за користування землею у деяких орендарів. | Витрати, пов»язані зі збільшенням документообігу.
|
Можливість збільшення цін – орендарі збільшенням розміру орендної плати за землю «відреагують» цінами на свої товари та послуги. |
9. Визначення заходів, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження результативності регулювання акту в разі його прийняття.
У зв”язку з тим, що для визначення значень показників результативності даного регуляторного акту необхідно використовувати виключно статистичні дані, базове відстеження результативності буде здійснено після набрання чинності цим регуляторним актом, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акту.
Повторне відстеження планується здійснити через рік, після набуття чинності регуляторного акту, за результатами якого можливо здійснити порівняння показників базового та повторного відстеження. У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань, вони будуть усунені шляхом внесення відповідних змін.
Періодичне відстеження планується здійснити один раз в три роки, з дня виконання заходів з повторного відстеження, якщо питання продажу земельних ділянок на конкурентних засадах (аукціонах) не буде врегульовано на законодавчому рівні.
Перший заступник
міського голови А.О.Вершина
Підготував:
Начальник відділу
земельно-ринкових відносин О.О.Вишнякова