АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту рішення Павлоградської міської ради
«Про затвердження Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які розташовані на території міста Павлоград»
Цей аналіз регуляторного впливу розроблений відповідно до вимог, що встановлені Земельним кодексом України, Податковим кодексом України, законами України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності», «Про оренду землі», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», «Про місцеве самоврядування в Україні» та з метою приведення у відповідність до функціонального використання земель ставок орендної плати при укладанні договорів оренди землі.
Опис проблеми:
Законами України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про оренду землі» та Податковим кодексом України законодавчо закріплено право органів місцевого самоврядування встановлювати ставки податку та орендної плати в межах своїх повноважень.
Зокрема визначено, що розмір річної орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу:
-не може бути меншою за розмір земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок;
-не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки;
-може перевищувати граничний розмір орендної плати 12 відсотків нормативної грошової оцінки у разі визначення орендаря на конкурентних засадах.
Кошти за оренду земельних ділянок скеровуються до місцевого бюджету. Тому диференціація розмірів орендної плати з врахуванням комерційної цінності земельних ділянок, які здаються в оренду, а також реалізації завдань стратегії розвитку земельних відносин в місті дозволить збільшити надходження до бюджету та підвищити ефективність землекористування.
Метою даного регулювання є вдосконалення земельних відносин у сфері оренди землі на основі встановлення економічно обґрунтованих, справедливих, єдиних ставок орендної плати, диференціації ставок в залежності від функціонального призначення земельної ділянки.
З метою ефективного використання земельних ділянок, які знаходяться у комунальній власності міста, отримання додаткових надходжень до бюджету від оренди землі, сприяння розвитку малого підприємництва та приведення у відповідність із нормами Закону України «Про оренду землі» даним рішенням передбачається привести відносини з оренди землі на території міста у відповідність до норм чинного законодавства, вдосконалити і визначити прозорий механізм розрахунку орендної плати, залежно від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, як передбачено чинним законодавством.
Обґрунтування, чому визначена проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів і потребує державного регулювання:
Повноваження по встановленню розмірів орендної плати за земельну ділянку надані чинним законодавством відповідним міським радам. Змінити розмір податку та цим самим вирішити вищезазначені проблеми за допомогою ринкових механізмів (без прийняття відповідного регуляторного акту), наприклад, шляхом укладання будь-яких угод з підприємцями або іншим шляхом, не можна, так як це буде суперечити нормам діючого законодавства. Тобто, вирішення проблем потребує державного регулювання і можливо тільки шляхом прийняття цього регуляторного акту — рішення міської ради відповідно до норм чинного законодавства.
Цілями розробки та затвердження Порядку щодо визначення розміру орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м.Павлоград є:
Для досягнення цілей необхідна реалізація таких першочергових завдань:
удосконалення місцевих нормативних актів з регулювання земельних відносин;
Під час розроблення регуляторного акту «Про затвердження Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які розташовані на території міста Павлоград» було розглянуто такі альтернативні способи визначених цілей:
— неприйняття даного регуляторного акта (відмова від регулювання);
— регулювання вищезазначеної проблеми на державному рівні;
— прийняття міською радою рішення «Про затвердження Порядку встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки, які розташовані на території міста Павлоград».
Оцінюючи визначені альтернативи слід зазначити, що перша альтернатива не є прийнятною, оскільки вона веде до порушень норм діючого законодавства. Вирішення проблеми за допомогою другої альтернативи в теперішній час не можливо, оскільки існуюче законодавство не регламентує детальний механізм визначення орендних ставок на земельні ділянки в межах певного населеного пункту.
Прийняття третьої альтернативи дасть можливість вирішити визначені проблеми при дотриманні норм чинного законодавства України, в найбільш короткий термін, з найменшими витратами. Тому вона є прийнятною.
1.Прийняття місцевого нормативного документу, який в рамках чинного законодавства дає можливість спростити, удосконалити і зробити прозорим порядок та механізм надання земельних ділянок в оренду.
2.Забезпечення раціонального, ефективного використання земельного фонду міста, методів його оцінки і розрахунків ставок за його використання.
3.Невідкладне оприлюднення нового регулювання в засобах масової інформації з метою громадського обговорення проекту регуляторного акту, та надання зауважень та пропозицій від громадськості.
4.Забезпечення прозорості і вільного доступу до інформації щодо визначення розміру орендної плати за земельні ділянки.
5.Укладання договорів оренди земельних ділянок.
прийняття регуляторного акта
Запропонований проект рішення не потребує додаткових фінансових витрат міської ради.
Запровадження даного регулювання покращить умови започаткування та ведення підприємницької діяльності, сприятиме ефективному використанню земельних ресурсів та вкладанню інвестицій в їх господарське освоєння.
Прийняття запропонованого рішення підвищить інформованість орендарів щодо того, у якій послідовності проводиться розрахунок річної орендної плати.
Зовнішніми чинниками, що впливають на дію регуляторного акта є зміни чинного законодавства.
Суб’єкт | Вигоди | Витрати |
Органи місцевого самоврядування | Наповнення доходної частини місцевого бюджету та можливість реалізації соціальних програм міста внаслідок надходжень до міського бюджету. | Веденням договірної роботи з землекористувачами. |
Суб’єкти підприємницької діяльності, громадяни | — Створення рівних умов конкуренції;
— прозорість і гласність у процесі формування розмірів плати за землю. |
Витрати пов’язані з сплатою розміру орендної плати, податку за користування землею; з необхідністю переукладення договорів оренди землі, які не відповідають вимогам чинного законодавства. |
Населення | Прозорість і гласність у процесі формування розмірів плати за землю. | Відсутні |
Строк дії запропонованого регуляторного акту необмежений. При внесенні змін до чинного законодавства, які можуть впливати на дію регуляторного акту, до нього будуть вноситись відповідні зміни, або доповнення.
Основними показниками результативності запропонованого регуляторного акту буде надходження коштів до міського бюджету від плати за оренду земельних ділянок.
Передбачається збільшення надходжень до міського бюджету за рахунок впорядкування договірних відносин та визначення справедливих ставок орендної плати.
Рівень інформованості — очікується на рівні до 100% за рахунок оприлюднення регуляторного акту на офіційному веб-сайті Павлоградської міської ради та в засобах масової інформації: місцеве телебачення і радіо.
Відстеження результативності даного регуляторного акту буде здійснюватись за допомогою статистичних даних, а саме аналізу надходжень до міського бюджету плати за оренду землі.
Оцінка ефективності запропонованого регуляторного акту буде здійснена за підсумками проведення відстеження результативності регуляторного акту.
У зв’язку з тим, що для визначення значень показників результативності даного регуляторного акту необхідно використовувати виключно статистичні дані, базове відстеження результативності буде здійснено після набрання чинності цим регуляторним актом, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акту.
Проведення повторного відстеження (через 1 рік після набрання чинності цим регуляторним актом).
Проведення періодичного відстеження (раз на 3 роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження).
ПІДГОТУВАВ:
Начальник відділу
земельно-ринкових відносин О.О.Вишнякова
ПОГОДЖЕНО:
Заступник міського голови з питань
діяльності виконавчих органів ради С.Г.Пацко