АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
регуляторного акта-проекту рішення виконавчого комітету
Павлоградської міської ради «Про затвердження Порядку здійснення перерахунків розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі їх ненадання або надання не в повному обсязі»
Даний аналіз регуляторного впливу розроблений відповідно до ст. 4,8 Закону України «Про засади регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004р. №308.
Назва регуляторного акта: рішення виконкому «Про затвердження Порядку здійснення перерахунків розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі їх ненадання або надання не в повному обсязі»
Регуляторний орган: виконавчий комітет Павлоградської міської ради.
Розробник документа: КП «Павлограджитлосервіс» Павлоградської міської ради
1. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом правового регулювання
Одним з виконавців послуг утримання будинків і споруд та прибудинкової території є КП «Павлограджитлосервіс», яке на сьогодні обслуговує 369 будинків. Споживач бажає отримати послуги якісні, своєчасно, безперервно, у повному обсязі. Підприємство «Павлограджитлосервіс» повинне це забезпечити.
Станом на 01.07.2013р. заборгованість населення по сплаті квартирної плати склала 6027,1 тис.грн. За результатами діяльності за І півріччя 2013р. по КП «Павлограджитлосервіс» Павлоградської міської ради сума кредиторської та дебіторської заборгованості зросла на 75%.
Основною причиною такого становища є низька проплата населення за отримані послуги. Так за І півріччя 2013р. населенням сплачено всього 85,6% (фактично за І півріччя 2013р. підприємство недоотримало коштів на суму – 1112,3 тис.грн.), тому КП «Павлограджитлосервіс» не мало оборотних коштів для погашення кредиторської заборгованості.
До КП «Павлограджитлосервіс» надходять скарги про невірні перерахунки розміру плати за наданні послуги. В наслідок чого багато мешканців не сплачують рахунки у повному обсязі, які їм надаються. Тому виникла необхідність створити єдиний Порядок, регулюючий відносини у сфері житлово-комунальних послуг між споживачем і виконавцем.
2. Цілі та завдання регулювання
Основною метою прийняття даного регуляторного акта є впорядкування перерахунку за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання та надання не в повному їх обсязі, зниження їх якості.
Постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 затверджений Порядок формування тарифів на житлово-комунальні послуги. Для впорядкування надання житлово-комунальних послуг в житловому фонді м. Павлограда, посилення відповідальності виконавців при наданні таких послуг виникла необхідність створити документ, регулюючий відносини у сфері житлово-комунальних послуг між споживачем та виконавцем.
3. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання проблеми
Надання житлово-комунальних послуги, їх якісні та кількісні показники повинні відповідати умовам договору між виконавцем послуг і споживачем послуг. Якщо виконавець не виконує у повному обсязі послуги, якщо якість наданих послуг не відповідає договору а також встановленим нормам та стандартам, на підприємстві повинні вживатися заходи щодо перерахунку оплати за житлово-комунальні послуги згідно до Порядку надання послуг, проведення перерахунку при їх ненаданні, або наданні не в повному обсязі. Цей порядок пропонується в проекті рішення виконавчого комітету «Про затвердження Порядку здійснення перерахунків розміру плати за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій у разі їх ненадання або надання не в повному обсязі».
4. Альтернативні способи
Альтернативними способами досягнення цілей даного регуляторного акта можливо:
– Залишити без змін розрахунки за спожиті житлово-комунальні послуги.
– Зменшити в цілому тарифи за спожиті житлово-комунальні послуги.
– Затвердити порядок проведення перерахунку при ненаданні або наданні не в повному обсязі житлово-комунальних послуг.
Аналіз вищесказаних альтернатив показує, що:
Перший спосіб не є прийнятним, у зв’язку з тим, що споживач оплачує послуги які не отримав, що штовхає його до не дисциплінованих дій при розрахунках за комунальні послуги. Окрім цього перший спосіб не заохочує підприємства до підвищення якості послуг, а також не розвиває інфраструктуру у напрямку впровадження новітніх технологій та заощадливого використання ресурсів.
Другий спосіб не є прийнятним, у зв’язку тим що є економічно не виправданим, він нарощує дебіторську заборгованість, створює фінансову напругу як на підприємстві, так і у житлово-комунальній сфері в цілому.
Третій спосіб є прийнятним, у зв’язку с тим що задовольняє інтереси споживача – в отриманні якісних житлово-комунальних послугах, комунальних підприємств – в розвитку інфраструктури, органів місцевого самоврядування – в отриманні реальних прозорих важелів управління якістю комунальних послуг.
5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта
На виконання вимог зазначеного регуляторного акта можуть вплинути різні обставини, як позитивні, так і негативні.
Запропонований порядок проведення перерахунку при ненаданні, житлово-комунальних послуг забезпечить зниження соціальної напруги серед населення та інших споживачів комунальних послуг, надасть додатковий стимул житлово-комунальним підприємствам постійно поліпшувати інфраструктуру і якість послуг які ними надаються, впроваджувати новітні технології.
Проте, на результативність зазначених цілей можуть вплинути такі негативні фактори як: підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, зменшення інноваційної і фінансової привабливості підприємств, економічна криза.
6. Визначення очікуваних результатів прийняття акта
Аналіз вигод та витрат
Категорії суб’єктів, на яких впливає документ |
Вигоди |
Втрати |
Населення та суб’єкти господарювання |
— З’явиться механізм оплати комунальних послуг тільки за спожиті комунальні послуги. |
— Зникне апеляція на не обґрунтовані нарахування за спожиті комунальні послуги |
Підприємство |
— Підвищиться платіжна дисципліна споживачів. — З’явиться додаткова стимуляція для розвитку підприємства. |
— Зменшення надходжень по оплаті за фактично надані комунальні послуги. — Пошук додаткових джерел фінансування для впровадження новітніх методів праці та інноваційних технологій. |
7. Строк дії акта
Строк дії цього регуляторного акта не обмежено, тому що чинним законодавством не передбачується терміну дії законодавчих актів, відповідно до яких розроблено порядок проведення перерахунку при ненаданні, або наданні не в повному обсязі житлово-комунальних послуг.
8. Показники результативності регуляторного акта
У результаті впровадження регуляторного акта будуть досліджуватись і вивчатись такі показники:
1) Чистий прибуток.
2) Зменшення обсягу кредиторської та дебіторської заборгованості.
3) Зменшення податкового боргу.
4) Рівень проплати населенням за надані послуги.
5) Показники якості надання послуг:
кількість скарг стосовно неналежного обслуговування споживачів:
тривалий термін розгляду заяв, запитів, скарг, звернень за телефоном тощо.
9. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватись відстеження результативності акта
Відстеження результативності регуляторного акта проводиться КП «Павлограджитлосервіс» Павлоградської міської ради спільно з відділом з економічних питань Павлоградської міської ради.
Базове відстеження результативності цього рішення буде здійснене після набрання ним чинності шляхом моніторингу статистичних даних, проведення аналізу фінансово-економічної діяльності підприємства.
Повторне відстеження планується здійснити через рік після набуття чинності регуляторним актом, за результатами якого можна зробити порівняння показників базового та повторного відстежень.
З огляду на показники результативності, визначені в попередньому розділі аналізу регуляторного впливу, відстеження буде здійснюватись статистичним методом, шляхом проведення аналізу фінансово-економічної діяльності підприємства та здійснення контролю за своєчасним і повним надходженням коштів від споживачів, яким надаються послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, а також зменшення надходження скарг до підприємства щодо якості наданих послуг.
В.о. директора КП „Павлограджитлосервіс” С.Ю.Клюс