У вересні 2017 року інспекторами відділу з питань додержання законодавства про працю, застрахованих осіб, зайнятість, працевлаштування інвалідів та з питань дитячої праці у Павлоградському регіоні Управління з питань праці Головного управління Держпраці у Дніпропетровській області (надалі — Відділ) було здійснене інспекційне відвідування одного з розважальних закладів м. Павлоград на предмет додержання законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин, повноти нарахування та виплати заробітної плати.
Під час підготовки до проведення інспекційного відвідування інспектори одержували інформацію та/або документи, що стосуються предмета інспекційного відвідування, від об’єкта відвідування, державних органів, а також шляхом проведення аналізу наявної (загальнодоступної) інформації про стан додержання законодавства про працю і таким чином, встановлено, що, до початку інспекційного відвідування у ФОП офіційно не було зареєстровано трудові відносини з жодною особою.
Інспекційне відвідування проводилось в нічний час та без попереднього повідомлення, що дало змогу виявити найманих працівників, які були допущені до виконання трудових функцій без належного оформлення трудових відносин, тобто в супереч вимогам ст. 24 Кодексу законів про працю України (надалі — КЗпПУ), яка прямо вказує роботодавцю, що працівник не може бути допущений до роботи без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та повідомлення центрального органу виконавчої влади з питань забезпечення формування та реалізації державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування про прийняття працівника на роботу в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Особи, що були зафіксовані під час виконання трудових функцій за відсутності офіційного оформлення трудових відносин, пояснювали, що проходять так зване «стажування». Але! Вимогами КЗпПУ (ст. 21, 23, 24, 26 тощо) не передбачено проходження стажування особою, яка бажає працевлаштуватися шляхом укладання трудового договору, для перевірки її кваліфікації та навиків роботи або отримання таких. Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.26 КЗпПУ при укладанні трудового договору може бути обумовлене угодою сторін випробування з метою перевірки відповідності працівника роботі, яка йому доручається. Та все одно, умова про випробування повинна бути застережена в наказі (розпорядженні) про прийняття на роботу і в період випробування на працівників поширюється законодавство про працю. Тобто видавати наказ про прийняття на роботу та повідомляти про це органи ДФС необхідно у будь-якому випадку до фактичного допущення працівника до роботи!
Вище наведені факти свідчать про те, що ФОП фактично допустив до роботи працівників без оформлення трудових договорів, що є порушенням вимог ч.ч. 1, 3 ст. 24 КЗпПУ та Порядку повідомлення Державній фіскальній службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.06.2015 № 413, про що за результатами інспекційного відвідування інспектором праці було складено акт.
За порушення законодавства про працю, зафіксовані актом, на підставі частини другої ст. 265 КЗпПУ та відповідно до «Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про працю та зайнятість населення», затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2013 р. № 509 на ФОП було накладено штраф у розмірі 960 тис.грн., які є фінансовими санкціями.
Крім того, зафіксовані правопорушення мають ознаки грубих порушень законодавства про працю, передбачених ст.172 Кримінального кодексу України, про що було повідомлено ГУ національної поліції України у Дніпропетровській області.