АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту рішення Павлоградської міської ради
«Про затвердження Порядку встановлення ставок земельного податку за земельні ділянки на території міста Павлоград»
Аналіз регуляторного впливу підготовлено на виконання норм Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» зі змінами.
Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що встановлення місцевих податків і зборів відповідно до Податкового кодексу України належить до повноважень місцевих рад.
Відповідно до статей 10, 284 Податкового кодексу України земельний податок входить до складу податку на майно (в частині плати за землю) та належить до місцевих податків.
На виконання цієї вимоги Кабінетом Міністрів України 24.05.2017 року прийнято постанову №483, якою затверджено форму типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку. Постанова прийнята з метою забезпечення єдиного підходу до встановлення ставок податку, сприяння спрощенню адміністрування, спрощення складання податкової звітності платниками, сприяння прозорості контролю за виконанням рішень як органами місцевого самоврядування, так і контролюючими органами.
На підставі аналізу проблему передбачається вирішити шляхом державного регулювання – прийняття рішення «Про затвердження Порядку встановлення ставок земельного податку за земельні ділянки на території міста Павлоград». Цим проектом рішення пропонується встановити на території Павлоградської міської ради ставки земельного податку та пільги для фізичних та юридичних осіб відповідно до статті 284 Податкового кодексу України.
Ціллю прийняття Павлоградською міською радою даного регуляторного акту є:
— приведення рішення міської ради у відповідність до норм та вимог діючого законодавства України;
— забезпечення відкритості процедури, прозорості дій органу місцевого самоврядування;
— встановлення доцільних і обґрунтованих ставок та пільг із сплати земельного податку з урахуванням рівня платоспроможності громадян та суб’єктів господарювання, відповідно до потреб міського бюджету;
— отримання фінансового ресурсу для вирішення соціально-економічних питань розвитку громади, підвищення соціальних стандартів;
— забезпечення соціально-економічного розвитку громади, подальшого регулювання земельних відносин, використання земельного ресурсу в інтересах територіальної громади.
III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей
Застосування регуляторної процедури не має альтернативи, проблема встановлення місцевого податку на майно в частині плати за землю не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів.
Альтернативою запропонованого регуляторного акта може бути внесення відповідних змін до чинного законодавства.
Відповідно до чинного законодавства повноваження щодо встановлення місцевих податків є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування.
Прийняття міською радою рішення «Про затвердження Порядку встановлення ставок земельного податку за земельні ділянки на території міста Павлоград» дасть можливість вирішити визначені проблеми в найбільш короткий термін, з найменшими витратами.
Вид альтернативи | Опис альтернативи |
Збереження існуючої на даний момент ситуації без змін | Збереження наявного стану, за якого земельний податок, справлятиметься за ставками встановленими рішенням міської ради від 21.06.2016 р. № 275-8/IV «Про затвердження Положення про встановлення ставок земельного податку за земельні ділянки на території міста Павлоград» (з урахуванням внесених змін) |
Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України. | 1.Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
2.Забезпечує дотримання положень Податкового кодексу України. 3.Регулює ставки земельного податку відповідно до цільового призначення земельних ділянок. 4.Встановлює пільги в межах Павлоградської міської ради щодо сплати земельного податку відповідно до видів використання земельних ділянок.
5.Враховує пільги надані Податковим кодексом України для інформування широких верств населення. 6.Наповнює місцевий бюджет надходженнями від податку за землю. |
2.Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів держави
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Збереження існуючої на даний момент ситуації без змін | Не вбачається досягнення цілей.
Частина юридичних осіб буде позбавлена можливості отримувати пільги щодо сплати земельного податку відповідно до видів використання земельних ділянок. |
Не передбачені. |
Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України | 1.Забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
2. Визначає ставки та пільги зі сплати земельного податку на території міста Павлоград. 3.Забезпечує дотримання положень Податкового кодексу України. 4.Збільшує дохідну частину міського бюджету для забезпечення його збалансованості та задоволення нагальних потреб громади міста. 5.Формує позитивний імідж міської влади. |
Не передбачені, окрім витрат на розробку регуляторного акта (витрати робочого часу спеціалістів, пов’язані з підготовкою регуляторного акта та оприлюднення). |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Збереження існуючої на даний момент ситуації без змін | Не вбачається досягнення цілей. | Не передбачені. |
Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України. | Прозорість механізму нарахування податку на майно в частині плати за землю. Можливість впровадження і реалізації програм соціально – економічного розвитку міста та підвищення рівня соціальних стандартів у зв’язку з надходженнями до місцевого бюджету. Участь в обговоренні даного регуляторного акта, в тому числі розмірів земельного податку та пільг зі сплати земельного податку відповідно до цільового призначення земельних ділянок. |
Не передбачені, окрім витрат на розробку регуляторного акта (витрати робочого часу спеціалістів, пов’язані з підготовкою регуляторного акта та оприлюднення |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін | Не вбачається досягнення цілей.
Частина юридичних осіб буде позбавлена можливості отримувати пільги щодо сплати земельного податку відповідно до видів використання земельних ділянок. |
Не передбачені. |
Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України.
|
1.Надходження до міського бюджету нададуть можливість впровадження і реалізації програм соціально – економічного розвитку міста та підвищення рівня соціальних стандартів.
2. Участь в обговоренні даного регуляторного акта, в тому числі розмірів земельного податку та пільг зі сплати земельного податку відповідно до цільового призначення земельних ділянок. |
Не передбачені, окрім витрат на розробку регуляторного акта (витрати робочого часу спеціалістів, пов’язані з підготовкою регуляторного акта та оприлюднення |
Рейтинг результативності | Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін | Не вбачаються. | Не передбачені. | Не забезпечує досягнення цілей державного регулювання.
|
Прийняття регуляторного акта, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України. | Надходження до міського бюджету нададуть можливість впровадження і реалізації програм соціально – економічного розвитку міста та підвищення рівня соціальних стандартів.
Участь в обговоренні даного регуляторного акта, в тому числі розмірів земельного податку та пільг зі сплати земельного податку відповідно до цільового призначення земельних ділянок. |
Не передбачені, окрім витрат на розробку регуляторного акта (витрати робочого часу спеціалістів, пов’язані з підготовкою регуляторного акта та оприлюднення. | Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми, принципам державної регуляторної політики, положенням Податкового кодексу України
Затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей. |
Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи / причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Залишення існуючої на даний момент ситуації без змін | Рішення «Про затвердження Положення про встановлення ставок земельного податку за земельні ділянки на території міста Павлоград» (з урахуванням внесених змін). | Х |
Прийняття регуляторного акта, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України. | Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики; положенням Податкового кодексу України,затвердження такого регуляторного акта забезпечить поступове досягнення встановлених цілей. | Зниження платоспроможності платників податків, політична та економічна ситуація в країні, зміни у Податковому кодексі України.
|
Основними механізмами, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми, є виконання вимог Податкового кодексу України, Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та постанови Кабінету Міністрів від 24.05.2017 року № 483, що відбуватиметься шляхом встановлення ставок та пільг по земельному податку відповідно до видів цільового призначення земель, визначених наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23 липня 2010 року № 548 зі змінами.
При розробці та прийнятті цього проекту регуляторного акта необхідно здійснити наступні заходи:
— розробка та оприлюднення проекту рішення Павлоградської міської ради «Про затвердження Порядку встановлення ставок земельного податку за земельні ділянки на території міста Павлоград» з метою отримання пропозицій і зауважень від суб’єктів господарювання та фізичних осіб;
— направлення зазначеного проекту рішення на розгляд Державної регуляторної служби України з метою отримання зауважень та пропозицій;
— прийняття рішення на пленарному засіданні сесії міської ради;
— оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку з метою забезпечення інформованості громади та суб’єктів господарювання;
— проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.
Введення в дію запропонованого регуляторного акта дозволить врегулювати ставки податку на земельні ділянки у відповідності до чинного законодавства. Можлива шкода від прийняття регуляторного акту не прогнозується. Очікувані витрати та вигоди для різних груп суб’єктів, на які поширюються дія зазначеного регуляторного акту наведені в таблиці:
Суб’єкт | Вигоди | Витрати |
Органи місцевого самоврядування | — наповнення доходної частини місцевого бюджету
— забезпечення виконання вимог чинного законодавства |
Часові витрати на підготовку та прийняття рішення |
Суб’єкти підприємницької діяльності | — нормативно-правове врегулювання визначення ставки податку за землю | Збільшення розміру плати за користування землю |
Інтереси громадян | Прозорість і гласність у процесі формування розмірів плати за землю. | Можливість збільшення цін – землекористувачі зі збільшенням розміру плати за землю «відреагують» цінами на свої товари та послуги. |
VII. Обґрунтування терміну дії запропонованого регуляторного акта
Строк дії запропонованого регуляторного акта – проекту рішення Павлоградської міської ради «Про затвердження Порядку встановлення ставок земельного податку за земельні ділянки на території міста Павлоград», необмежений. При внесенні змін до чинного законодавства, які можуть впливати на дію регуляторного акту, до нього будуть вноситись відповідні зміни, або доповнення.
VIII. Визначення показників результативності регуляторного акта
Впровадження даного регуляторного акту забезпечить відповідні надходження до міського бюджету від сплати земельного податку. Основними показниками результативності акта є:
— створення фінансових можливостей міської влади для задоволення соціальних та інших потреб територіальної громади;
— перспектива збільшення обсягу надходжень до міського бюджету від сплати земельного податку;
— кількість фізичних та юридичних осіб, на яких поширюється дія акта, не обмежується;
— витрати часу суб’єктами господарювання та фізичними особами не зміняться;
рівень інформованості — очікується на рівні до 100% за рахунок оприлюднення регуляторного акту на офіційному веб-сайті Павлоградської міської ради та в засобах масової інформації: місцеве телебачення і радіо.
Відстеження результативності даного регуляторного акту буде здійснюватись за допомогою статистичних даних, а саме аналізу надходжень до міського бюджету земельного податку.
Оцінка ефективності запропонованого регуляторного акту буде здійснена за підсумками проведення відстеження результативності регуляторного акту.
У зв’язку з тим, що для визначення значень показників результативності даного регуляторного акту необхідно використовувати виключно статистичні дані, базове відстеження результативності буде здійснено після набрання чинності цим регуляторним актом, але не пізніше дня, з якого починається проведення повторного відстеження результативності цього акту.
Проведення повторного відстеження (через 1 рік після набрання чинності цим регуляторним актом).
Проведення періодичного відстеження (раз на 3 роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження).
Начальник відділу
земельно-ринкових відносин О.О.Вишнякова